Kultúra minden mennyiségben

KultúrSokk

A világhírű Nyugati pályaudvar

2018. május 19. - Péntek Tünde

Több mint százharminc éve ezen a napon adták át a Gustave Eiffel tervei alapján készült Nyugati pályaudvart, amely akkoriban a világ ötödik legnagyobb vasútállomása címet nyerte el.

A főváros pályaudvarait az egyes vasúttársaságok építették, a Déli Vasút 1861-ben nyílt meg. Az Osztrák Államvasút Társaság részben francia tervezésű, mutatós, új állomását 1877. október 28-án adták át a forgalomnak. 1884-ben elkészült a MÁV akkoriban túlméretezettnek tartott Középponti pályaudvara.

ny00.jpg

A Nyugati pályaudvar Budapest egyik legrégebbi pályaudvara a mai Nagykörút (Teréz körút) mellett. Nevét nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta. A pályaudvar 1891-ben kapta a Nyugati nevet. (Hasonlóképpen ettől kezdve nevezzük a Keleti pályaudvart Keletinek.) A Nyugati téri mai épület közelében eredetileg álló első pályaudvart Pesti indóháznak nevezték. 1846-tól innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első vasútvonala. A Magyar Középponti Vasút az akkori város szélén vásárolta meg hozzá a telket. Az idők során az indóház a növekvő vasúthálózat évről-évre élénkülő áru- és személyforgalmát egyre kevésbé volt képes kiszolgálni.

ny01.jpeg

Időközben elkészültek a Nagykörút rendezési tervei, melynek útjában állt a pályaudvar. A tulajdonos Osztrák Államvasút Társaság elhatározta az indóház lebontását és egy új felépítését. A pesti indóházi csarnok köré felhúzták a mai pályaudvar vonatfogadó csarnokát, majd elbontották a régi csarnokot. Az új pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette. Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg. Vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított. Az átadáskor az új pályaudvar 6153 négyzetméteres, közel 25 méter magas csarnokával és különböző melléképületeivel korának ötödik legnagyobb pályaudvara lett a világon.

ny3.jpg

Egyedi stílusa révén ma is a világ legszebb pályaudvarai között emlegetik a Nyugatit. 1978-1988 között zajlott utoljára jelentősebb rekonstrukció. 1980-ban, a 3-as metróvonal épülésekor a Nyugati tér (akkoriban Marx tér) alatt aluljáró rendszert építettek és felüljárót emeltek a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út között. Emiatt lebontották a pályaudvar melletti épületet, az egykor kétes hírű szállodát, amelyet a népnyelv a pályaudvarról „Westend”-nek nevezett. Az elnevezés azóta a közeli WestEnd City Center bevásárlóközpont neveként él tovább. A metró építésével egy időben került perontető a 1-12. vágányok peronjai fölé. A WestEnd 1999-ben épült parkolóháza pedig befedte az 1-8. vágányokat. A pályaudvar gondosan restaurált egykori éttermében jelenleg egy gyorsétkezde működik, amely sokak szerint a világ legszebbje itt a Nyugati téren.

ny2.jpg

A cikk eredeti megjelenése: 2011. 09. 30. www.nembulvar.hu

ny0.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://expertin.blog.hu/api/trackback/id/tr7913983576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.