Kultúra minden mennyiségben

KultúrSokk

Valóban élénkít a kávé?

2018. június 14. - Péntek Tünde

Mindegy, hogy eszpresszóról, latte macchiato-ról vagy az automatából származó, instant porból készülő kávéról van szó, mindenki a koffeinbomba pozitív hatását keresi benne, s a legtöbben a munka előtti időszakban. A hatása viszont nem mindenkinél egyforma.

Etiópia, Kefa vagyis Kaffa tartományát tartják a kávé őshazájának, ahol mind a mai napig vadon nő a kávé. A növény nevét többnyire feltalálásának helyéről eredeztetik, mások viszont - a bor megnevezésére is használt - arab qahwah szóból származtatják. A kávészemek serkentő hatásának felfedezéséhez több legenda is fűződik. Az egyik változat szerint a kávé élénkítő hatását egy Káldi nevű etióp pásztor fedezte fel Kr. e. 300-ban, aki észrevette, hogy ha a kecskéi a piros bogyókat legelésznek, sokkal élénkebbek lesznek. Ezt elmondta a közelben élő szerzeteseknek, akik rájöttek arra, hogy ha a magokat megpörkölik, ízletes italt készíthetnek. A másik történet szerint egy Phazes nevű arab orvos i. sz. 900-ban a kávét orvosságként használta. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy a kávét először a 15. században Jemenben használták élénkítő hatása miatt szufi szerzetesek. Innen került ki és vált ismertté a társadalom minden rétege számára.

13_12.jpg

A koffein szinte azonnal hat a szervezetre. Korábbi tanulmányok szerint az éberség a kávézást követő 30-45 perc múlva kezd fokozódni,  mára kiderült, hogy ez a hatás már 10 perc elteltével jelentkezik. A kutatók szerint 45 perc szükséges ahhoz, hogy a koffein maximális koncentrációt érjen el a vérkeringésben, de az 50%-os koncentráció már néhány perc múlva is jelentkezhet. A szakértők szerint a koffein hatása 2-3 órán át tart, bár a kávéivó személy egyéni érzékenységének és anyagcseréjének függvényében 4-5 óra is lehet, valamint jelentősen befolyásolja hatását az életkor is. A legújabb amerikai egyetemeken nagyszámú kontrollcsoportokon végzett kutatások kimutatták az Alzheimer-kór, Parkinson-kór, 2-es típusú diabetes, továbbá májgyulladás és sorvadás előfordulását csökkentő hatását a rendszeresen kávézók körében.

14_11.jpg

„Még soha nem vizsgálták a koffein hatásait a fogyasztó nemével összefüggésben – mondta Ana Adan. A barcelonai kutatásban 668 egyetemi diák vett részt (238 férfi és 450 nő), átlagéletkoruk 22 év volt. A méréseket a kávé elfogyasztása előtt és után (10, 20, 30 perccel) végezték, délelőtt (11 és 13 óra között) és délután (16 és 18 óra között), belekalkulálva az időtényező okozta lehetséges eltéréseket is. Mindkét nembeliek egyformán észlelték a kávé élénkítő hatását, és a résztvevők aktivitására gyakorolt hatás kimutathatóan nőtt a későbbi mérésekben. A férfiaknál tapasztalták a kiugróbb hatást. A résztvevők a koffeinmentes kávé elfogyasztását követően is érzékelték a fokozottabb éberséget, bár kisebb mértékben. A koffeinmentes kávé élénkítő hatása a gyengébb nem körében bizonyult erősebbnek.

A rendszeres kávéfogyasztóknak koffeinre van szükségük ahhoz, hogy éberségük visszatérjen a normál állapotra és ne jelentkezzenek a koffeinmegvonás jellegzetes tünetei, például a fejfájás. "Bár a koffeinfogyasztók éberebbnek érzik magukat a koffeintől, ez valójában azért van, mert éberségük a koffeinmegvonás miatti alacsonyról normál szintre tér vissza, semmivel nem lesznek éberebbek, mint a koffeint nem fogyasztók " - mondta el Peter Rogers, a brit Bristol University kísérleti pszichológia professzora. „Tanulmányunk igazolja, hogy a hosszú távon rendszeres koffeinfogyasztás nem jelent teljesítménybéli előnyöket – még akkor sem, ha a fogyasztás után élénkebbnek érzékeljük magunkat.”

15_10.jpg

Előbbiekből érzékelhető, mennyire fontos, hogy a megfelelő helyen, időben, körülmények között vegyük magunkhoz, a jó minőségű alapanyagból készülő kávéitalt. Fontos megérteni: a kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét - a munka- és a szabadidő pillanatait tegye még intenzívebbé. Vigyünk rendszert kávéivásunkba. Döntsük el, mikor, mennyi és milyen kávét iszunk. Nem előre megalkotott kávézási tervről van szó, csupán arról, hogy belátjuk: a kávé, mint hatóanyag tartalmú szer komoly hatással van ránk. Szervezetünk működésére, szokásainkra, viselkedésünkre, sőt hosszabb távon és tágabban értelmezve a kávézásnak, kávézóba járásnak személyiséget formáló hatása is lehet!

A cikk eredeti megjelenése: 2011. 05. 31. www.nembulvar.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://expertin.blog.hu/api/trackback/id/tr2914041746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.