Kultúra minden mennyiségben

KultúrSokk

Evita

2018. augusztus 09. - Péntek Tünde

Argentína egykori first lady-je, Eva Duarte de Perón, azaz közismert nevén Evita kultusza még a mai napig sem merült feledésbe. Rendkívüli történetéről készítette a világhírűvé vált zenés darabot Andrew Lloyd Webber és Tim Rice, ami nyilván a megfilmesítést sem kerülhette el. Az Evita olyan szempontból kiemelten érdekes számunkra is, hogy ekkor hozta el először hazánkba Andy Vajna Hollywoodot.

4_42.jpg

A szegény családból származó, apja által megtagadott kislány az első lehetőséget megragadva a vidéki porfészekből elindult Buenos Aires-be. Mivel nem sok lehetősége volt, így a testével kereste kenyerét: modellként és színésznőként szerzett magának hírnevet, illetve befolyásos pártfogókat. Evita nagy napja akkor jött el, amikor egy jótékonysági esten megismerkedett Juan Perón ezredessel. A két rendkívül ambiciózus ember pedig erejüket egyesítve meghódította egész Argentínát. Ám a hatalom és a csillogás mégsem biztosította a halhatatlanságot, 1952. július 26-án gyászba borult az ország, mivel Evita 33 évesen elhunyt méhnyakrákban.

2_46.jpg

Andrew Lloyd Webber és Tim Rice ezt a történetet dolgozta fel zenésített formában. Az Evitát 1979. szeptember 25-én mutatták be a Broadway-en, 1567 előadást ért meg, és 1980-ban elnyerte a legjobb musicalnek járó Tony-díjat. Elkerülhetetlen volt a rendkívül fülbemászó dalokkal tarkított darab megfilmesítése, azonban hosszú út vezetett a széles vászonig. A rendező személye is nehezen dőlt el: Ken Russell elképzelése szerint Barbra Streisand vagy Liza Minelli főszereplésével valósította volna meg a történetet. Miután ez a projekt nem jött létre, Oliver Stone foglalkozott olyan komolyan az ötlettel, hogy Michelle Pfeiffert felkérte már Evita megformálására, és a színésznő elkezdett énekórákat venni. Azonban az előkészületek során olyan nézeteltérések alakultak ki Stone és az argentin elnök, Carlos Menem között, hogy lefújta a forgatást. Andy Vajna cége, a Cinergi végül ismét felkarolta a projektet, és Alan Parker kapta meg a lehetőséget a rendezésre.

1_49.jpg

A főszerepek kiosztását nagyszabású casting előzte meg. Az Evita film különböző fázisaiban (a 80-as évektől kezdődően) a következő színésznők neve merült fel a korábban említetteken kívül a first lady karaktere kapcsán: Jennifer Lopez, Mariah Carey, Gloria Estefan, Pia Zadora, Cyndi Lauper, Gábor Zsazsa, Bette Midler, Meryl Streep, Diane Keaton, Ann-Margret, Sarah Brightman (Andrew Lloyd Webber akkori felesége), Elaine Page (Tim Rice barátnője), és Patti LuPone (aki az eredeti Broadway darabban játszotta Evitát). Che szerepét Patrick Swayze-nek is felajánlották, de szóba került John Travolta és Sylvester Stallone is. Perón karakterének eljátszására pedig meghallgatták Jeremy Irons-t és Julio Iglesias-t.

11_24.jpg

Akár azt is gondolhatnánk, hogy Madonna leszerződtetésével biztosra mentek, azonban az az igazság, hogy habár énekesnőként világsztár, moziban sorra megbuktak a filmjei. Magáról a Madonna-jelenségről könyveket lehetne írni, és senki sem kérdőjelezi meg a popkirálynő cím létjogosultságát – de be kell vallani azt is, hogy a filmjátszáshoz mérsékelt a tehetsége, és a hangi adottságai sem emelkednek éteri magasságokba. Amiben nagyon jó Madonna, az a kisugárzás és előadóművészet, Evita szerepében pedig tulajdonképpen csak magát kellett alakítania, így igazán jól állt neki a filmbéli karakter. Egyébként Madonna éppen ezzel győzte meg a rendezőt, hogy ő lenne a tökéletes választás: egy levélben kifejtette Parkernek, hogy Evitához hasonlóan gyermekként vesztette el az egyik szülőjét, nagyon fiatalon próbált szerencsét egy nagy városban pénz és barátok nélkül. Továbbá csatolta üzenetéhez a „Take A Bow” című dalának videoklipjét is, amely az 1940-1950-es évek hangulatát idézi meg, azaz Evita fénykorát.

Végül sikerült meggyőznie a direktort és a producereket is. Ezek után egy intenzív zenei felkészítő tréningen kellett átesnie, hogy hangjából kihozzák a maximumot. Azért is volt erre szükség, mert a szerep szerint mindössze 140 szót kellett elmondania a film alatt, egyébként csak dalai voltak. De még így is jobban járt, mint Antonio Banderas, aki csupán 6 szót szólt prózában. Madonna kedvéért a zenei számokat is leegyszerűsítették, és nem kellett olyan magasságokat kiénekelnie, mint amit a színházi verzió megkövetel. Emiatt a Broadway Evita-sztár Patti LuPone nem tetszését fejezte ki, és nem volt hajlandó szerepelni a filmben (Evita édesanyját játszhatta volna el), vagy egyáltalán megtekinteni a művet. Madonna azonban a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült szerepe által: többször öltözött át, mint bármelyik másik színésznő, összesen 85 különböző ruhában láthatjuk, 39 kalapot, 45 pár cipőt és 56 fülbevalót viselt a felvételek alatt. A kosztümök legtöbbjét a valódi Evita ruhatára ihlette meg, és archív fényképek, illetve muzeális darabok alapján készítették el őket.

7_28.jpg

Vélhetően Andy Vajna hatására a film egyik forgatási helyszíne Budapest lett, mivel felfedezhetők a városban a korabeli Buenos Aires jellegzetességei. Az Evitát végignézve felismerhetjük az Andrássy utat, az Alkotmány utcát, a Keleti Pályaudvart és a Néprajzi Múzeumot is. Evita ravatalát is a Néprajzi Múzeumban rendezték be (és további érdekesség, hogy A rítus, illetve A holló című amerikai filmek egyes részeit is ugyanebben az előcsarnokban vették fel). Az Evita műtős jelenetét a Sziklakórházban forgatták, és egy soha nem használt Morpheus altatógéppel dolgoztak, a Madonna arcára helyezett maszk is valódi volt, amelyek tulajdonképpen a helyi kiállítás részét képezik. Összességében a 90-es évek közepén óriási szó volt, hogy egy vérbeli hollywoodi produkciónak Budapest adott otthont, hatalmas volt a felhajtás, az újságok is tele voltak a forgatás részleteivel.

8_30.jpg

Buenos Aires-ben, eredeti helyszíneken is készítettek felvételeket, azonban nem könnyen kaptak engedélyt rá. Például a Casa Rosada erkély használatához az elnök előzetesen bekérte a teljes forgatókönyvet. Hat hónapig habozott a jóváhagyás kiállításán. A legendák szerint behívatta egy hivatalos elbeszélgetésre a rendezőt a három főszereplő kíséretében, ahol Madonna egyenesen Carlos Menemnek szegezte a kérdést: „Zárjuk rövidre a dolgot, használhatjuk-e az erkélyt, vagy sem?” Állítólag az elnök bólogatással válaszolt, de később Madonna azzal viccelődött, hogy vélhetően csak a mélyen kivágott ruhájának köszönhetik az engedélyt. Szintén Argentínában vették fel a gyászmenet jeleneteit, amihez nem kevesebb, mint 4000 statisztát használtak. Volt köztük 200 katona, 50 szárazföldi haderőnél szolgáló tiszt, 50 gyalogos rendőr, 60 tengerész, 60 ápoló, 300 munkásosztálybeli nő és férfi, 300 középosztálybeli nő és férfi, 100 felsőosztálybeli nő és férfi, 51 nincstelen ember, 20 tengerésztiszt, 12 tengerészeti rendfenntartó, 15 biztonsági őr, 8 koporsóvivő, 60 tengerész kadét, 60 katonai kadét, 100 fiú és lány, 200 nő és férfi a háttérben, 1400 válogatás nélküli statiszta, 4 katonai és 2 rendőrségi motoros és 8 katonai jármű személyzettel együtt.

9_25.jpg

Habár az Evita rendkívül nagyszabású produkció volt, mégsem lett egyértelmű szakmai siker. Összesen egy Oscar-díjat nyert, a legjobb eredeti dal kategóriában a „You Must Love Me”-vel, amit kifejezetten a filmhez komponáltak. A videóklipet meg lehet tekinteni, az az érdekessége, hogy a felvételek során Madonna 4 hónapos terhes volt Lourdes nevű lányával.

Az Evita nem a legjobb Webber-musical, viszont annyira fülbemászó a zenéje, és Madonna olyan szuggesztív előadóművészetről tett tanúbizonyságot, hogy ezzel meg is vette a közönséget. Mellette ne feledkezzünk meg Antonio Banderas-ról sem, aki kellően karizmatikusan hozta a macsó figurát, Jonathan Pryce pedig azzal tűnt ki, hogy a minőségi színjátszást szállította a filmbe. Viszont azt is be kell látni, hogy ez a felállás színházban sosem lett volna működőképes, de éppen ettől szép a filmművészet, hogy különböző tehetségbeli hiányosságaik ellenére is abszolút hitelesnek tűnnek a szereplők. Madonna sem előtte, sem utána nem volt annyira meggyőző a mozivásznon, mint Evita szerepében. Tulajdonképpen mindene megvolt hozzá, ami az argentin first lady-nek is.

„Eyes, hair, face, image,

All must be preserved.

Still life displayed forever,

No less than she deserved.”

(„Szemek, haj, arc, stílus – mindent meg kell őrizni emlékeinkben, így örökké velünk marad. Ez legalább annyi, mint amennyit megérdemelt.”)

5_33.jpgEVITA

Evita (1996)

amerikai életrajzi, zenés film, 135 perc

Főszereplők: Madonna, Antonio Banderas, Jonathan Pryce

Rendező: Alan Parker

3_40.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://expertin.blog.hu/api/trackback/id/tr2814172239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zirowe 2018.08.10. 09:24:40

A gyászmenetről annyit, hogy Argentína helyett részben vagy egészben itt forgatták.

Tudom, mert statisztáltam benne.