A „Módszer”
„Method acting az, amit minden színész alkalmazott mindannyiszor, amikor jól játszott el egy szerepet” – vallotta Lee Strasberg, a modern színjátszás és színészpedagógia kiemelkedő alakja. Strasbergnek köszönhető a Sztanyiszlavszkij módszer megreformálása, ami által új alapokra helyezte a színészek munkáját, feladatait és etikáját.
A 19. század végéig a színjátszást ösztönös vagy külsőleges megnyilvánulásnak tartották, és Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij volt az első, aki a tudati kontroll és az elemzés fontosságát hangsúlyozta egy-egy szerep megalkotásához. Ez a módszer azt várja el a színésztől, hogy egyéb források mellett támaszkodjék az érzelmi memóriájára is, azaz idézze fel azokat az érzelmeket és élményeket, amelyeket már átélt, vagy megtörténtek vele. Így maga a „színjáték” eszerint nem akkor kezdődik, amikor a színész fellép a színpadra, hanem ezzel csupán folytatódik a korábbi élmények mozzanatainak sora.
Strasberg az ő útján indult tovább az 1920-as években, amikor a viselkedéspszichológiai tapasztalatokat a személyiségfejlesztés irányába tolta el. A színpadi jelenlét során történő átélés és a játék kontroll alatt tartása, illetve az igazi érzések kifejezése, tudatos újraélése témakör foglalkoztatta leginkább a drámapedagógust. Különböző gyakorlatokat dolgozott ki, melyek fő elemei a relaxáció, a koncentráció, az improvizáció, az affektív memória működtetése, illetve az érzet- és érzelememlékek elő- és felidézése. Gyakran Oscar-díjjal is jutalmazzák módszerének legmegszállottabb híveit, akik ugyan elképesztő alakításokat nyújtanak, ám megdöbbentő dolgokat képesek megtenni érte.
Daniel Day-Lewis
Ha a method acting szótári mintapéldáját keressük, akkor Daniel Day-Lewis életművét érdemes szemügyre venni – amiről már egy teljes bejegyzés is született a blogban Zseni vagy őrült? címmel. Hogy kiemeljünk párat a számtalan megdöbbentő módszere közül, érdemes megemlíteni A bal lábam című életrajzi drámát, amelyben egy mozgáskorlátozott festőművészt játszik. Az egész forgatás alatt nem állt fel a kerekesszékéből, csak akkor evett, ha megetették és az összefüggő beszédről is leszokott. A görnyedt testtartásának köszönhetően pár bordáját is eltörte, de egy Oscar-díjat hozott a konyhára a sok szenvedés.
A New York bandái miatt hentesgyakornoknak állt és késdobálást is tanult profi cirkuszosoktól. A forgatáson pedig tüdőgyulladást kapott, mivel nem volt hajlandó melegebb kabátot hordani, mint ami a 19. században létezett – végül az orvosi kezelésről sikerült meggyőzni. Az Apám nevében című filmjére készülve egy cellában élt börtönkoszton, és megkérte a stábtagokat, hogy hideg vízzel locsolják le időnként és mentálisan kínozzák. A salemi boszorkányok kedvéért felhúzott faluban, villany és folyóvíz nélkül élt, egy saját maga által, 17. századi szerszámokkal épített házban. Az utolsó mohikán előtt hat hónapig magának vadászta és halászta az élelmet, ha nem fogott semmit, nem evett. A bunyós miatt három évig heti hét napban bokszolt és edzője szerint akár profi szinten is folytathatta volna. Szó mi szó, talán csak az volt az egyetlen mulasztása, hogy nem lett amerikai elnök a Lincoln című filmje kedvéért. (Day-Lewis életéről és további őrültségeiről itt lehet olvasni: A Daniel Day-Lewis életmű)
Robert De Niro
Day-Lewis a példaképének nevezi a kétszeres Oscar-díjas színészt, kinek nevéhez hasonlóan sok legenda fűződik a felkészülési technikáit illetően. Kezdjük azzal, hogy ő volt az első, aki bevállalta egy szerep kedvéért, hogy jó pár kilót felszed. Ráadásul még egy csavart helyezett a történetbe, ugyanis a Dühöngő bika kedvéért 25 kilót hízott az idősebb Jake LaMotta megformálásához – majd a forgatás közben intenzív edzésbe kezdett, hogy hiteles izomzatot fejlesszen ki a bokszoló korai éveinek bemutatásához. Nem mellesleg profi szinten űzte a sportot. A Cape Fear – A rettegés foka miatt pedig 5000 dollárt fizetett fogorvosának, hogy a karaktere hitelessége miatt tegye tönkre a fogsorát – majd a forgatás után 20 000 dollárjába került, hogy helyrehozassa.
Ezek mellett már csak apróságnak tűnik, hogy az ikonikus Taxisofőrbeli szerepére úgy készült fel, hogy taxizási engedélyt váltott ki, és 12 órás műszakokban fuvarozta az utasokat New Yorkban. A Keresztapa második része érdekében három hónapra Szicíliába költözött, hogy elsajátíthassa a helyi olasz akcentust. Az Aki legyőzte Al Caponét készítése során csak Al Capone szabójától származó ruhákban járt, beleértve a fehérneműjét is. A New York, New York miatt pedig megtanult szaxofonozni.
Dustin Hoffman
Az egyik leghíresebb method actinggel kapcsolatos anekdota a Maraton életre-halálra forgatásán esett meg, amiben Hoffman karaktere nem alszik három napig - így a színész is ugyanezt tette, hogy kellően nyúzottan fessen. Kollégája, Sir Laurence Olivier pedig nemes egyszerűséggel megkérdezte tőle: „Édes fiam, miért nem próbálsz meg inkább színészkedni?”
Az Éjféli cowboy egyik jelenetének felvétele is igazán emlékezetesre sikerült: egy taxis véletlenül belehajtott a díszletekbe, és Dustin Hoffman úgy küldte el melegebb éghajlatra a szerencsétlen sofőrt, hogy egy pillanatra sem esett ki szerepéből (ugyanolyan jellegzetességgel beszélt és sántikált is.) A baleset végül a film végső vágásába is bekerült.
Marlon Brando
Marlon Brando már akkor a method acting híve volt, amikor még senki nem ismerte Hollywoodban. Egyik korai színházi szerepében úgy kellett megjelennie az első jelenetében, hogy kifulladtnak kellett tűnnie – ennek érdekében a takarásban addig rohangált fel-alá a lépcsőkön, amíg alig kapott levegőt, majd belépett a színpadra. Az egyik legfélelmetesebb anekdota pedig az 1950-ben bemutatott, Férfiak című filmje kapcsán látott napvilágot. Szerepe szerint egy deréktól lefelé lebénult veteránt játszik és annak érdekében, hogy mentálisan felkészítse magát a forgatásra, hónapokig egy kórházi ágyban feküdt mozdulatlanul.
A színész számára a Keresztapában megformált Don Corleone újjászületést jelentett. 47 évesen kapta meg az ikonikus szerepet, és a négy fal között egyfolytában gyakorolt. A felvételek előtt papír zsebkendővel tömte ki a száját, kisminkelte magát, és a tükör előtt tökéletesítette az előadásmódját.
Al Pacino
Al Pacino is híres rendkívül elmélyült felkészülési technikáiról. Például a Kánikulai délutánban folyamatosan hideg vízzel locsolta magát, hogy minél őrültebb állapotba kerüljön. A Serpico című filmben pedig egy rendőrt alakít, és a forgatáson kívül is annyira a karakterben maradt, hogy úton hazafelé megpróbált letartóztatni egy kamionsofőrt, aki vélhetően szabálytalankodott. Az Egy asszony illatában vak férfit játszik, és a felvételek után is úgy viselkedett, mintha nem látna. Később filmbeli partnerének, Chris O’Donnellnek viccesen meg is jegyezte, hogy „Habár nem láttalak, azt hallottam, hogy jól játszottál.” További érdekesség, hogy Al Pacino legendás method acting művészetéről írta 65 oldalas szakdolgozatát Alec Baldwin a színművészetin.
Jack Nicholson
A legendás Száll a kakukk fészkére című film felvétele előtt a színész több hétre beköltözött egy elmegyógyintézetbe, hogy mentálisan felkészítse magát, és igazi betegekkel is elbeszélgetett. A Ragyogás forgatásán pedig a frászt hozta a stábra, amikor a szünetekben úgy mászkált a hotel falai között, hogy a „balta, halál, gyilkosság” szavakat ismételte megállás nélkül.
Jim Carrey
A gumiarcú színész az Ember a Holdon forgatásán még a szünetekben is Andy Kaufmanként viselkedett, állítólag azért, mert az igazi Kaufman sem szeretett a felvételi szünetekben kiesni a szerepéből. Csak akkor reagált bármire is, ha Andy-nek vagy Tony-nak szólították (Tony Clifton volt Kaufman egyik alteregója). A zsebeiben pedig mindig sajtot hordott, amiknek állítólag szörnyű szaga volt. A stáb megrökönyödve figyelte Carrey-t, de jelen volt közreműködőként Kaufman néhány barátja is, akik örültek a dolognak, és utólag azt mondták: “Andy újra velünk volt pár hónapra”.
Christian Bale
A walesi színész Robert De Niro nyomdokaiba lépett állandó súlyingadozásaival. A gépész című film kedvéért 25 kilót fogyott, amit azzal ért el, hogy egy szem almát és egy kávét fogyasztott minden nap. A forgatás után pedig villámsebesen visszahízott versenysúlyára és jól kigyúrta magát a Batman főszerepe miatt.
Bale kiállhatatlan természetéről is napvilágot láttak történetek, például az Amerikai pszichó felsőbbrendű, öntelt sorozatgyilkosa karaktereként nem volt hajlandó szót váltani a stábtagokkal és minden nap órákat töltött az edzőteremben, hogy teste még tökéletesebb lehessen. A Terminátor: Megváltás forgatásán egy óvatlan pillanatban megzavarta koncentrációját egy kellékes, akivel minősíthetetlen stílusban üvöltött, de pontosan ugyanolyan akcentussal és mimikával, mint ahogy az általa megformált figura tette volna.
Adrien Brody
A zongorista Wladyslaw Szpilmanjának hiteles megformálása érdekében megtanult a hangszeren játszani, napi négy órát gyakorolt és egészen addig vette a zeneórákat, amíg folyékonyan nem tudott Chopin darabokat előadni. Annak érdekében, hogy személyesen átélje, milyen érzés lehetett az általa megformált férfinek az otthonát elhagyva feladni korábbi életét, Brody eladta minden ingóságát (a házát, az autóját, a személyes tárgyait) és még a barátnőjével is szakított, mielőtt megérkezett Európába a forgatásra. És nem mellesleg 58 kilóra lefogyott a szerep kedvéért.
Heath Ledger
Több hétre bezárkózott a hotelszobájába, ahol nemcsak belemélyedt a Batman képregényekbe, de Jokerként élt. Még egy naplót is vezetett a karakter bőrében született gondolatairól. Később a forgatáson csak napi két órát aludt, hogy minél őrültebbnek tűnjön. A felvételek végeztével szinte azonnal a következő filmje (Doktor Parnassus és a képzelet birodalma) forgatására utazott, akkor már álmatlanságban, tüdőgyulladásban és krónikus kimerültségben szenvedett. Egy hét pihenőt kért, majd ekkor következett be tragikus halála 2008. január 22-én, ami vélhetően nem öngyilkosság volt, hanem véletlen gyógyszertúladagolás. 28 évesen hunyt el.
Jared Leto
Úgy tűnik, Joker szerepe vonzza az őrületet. Jared Leto az Öngyilkos osztagban játssza az ikonikus figurát, a forgatás alatt végig a karakterként élt és furcsa ajándékokkal bombázta a stábtagokat – például disznó tetemeket és élő patkányokat küldözgetett a szerencsés kollégáknak. A Mielőtt meghaltam című filmben egy transzvesztita, AIDS-es fiatalt alakít, és teljesen átlényegült a forgatásra. Természetesen a szünetekben is női ruhákban mászkált, mi több, úgy járt bevásárolni is. A szerep kedvéért 51 kilóra fogyott.
Eddie Redmayne
A mindenség elmélete című film Stephen Hawking életéről szól. A hitelesség érdekében a színész napi több órát töltött Hawking speciális kerekesszékében, kicsavart testhelyzetben, ami fizikai fájdalmat okozott neki és néha légzési nehézségekkel járt.
Shia LaBeouf
A színész gyakran kerül címlapokra megszállott viselkedésével. A Harag című történelmi film forgatásán például elégedetlen volt a sminkesek munkájával és megvágta az arcát egy késsel, kihúzatta az egyik fogát, illetve a hitelesség kedvéért leállt a fürdéssel a felvételek idejére. Ennek köszönhetően a stábtagok kirúgták a közös szállásról.
A Charlie Countryman szükségszerű halála felvételekor LSD-t használt, hogy még élethűbben jeleníthesse meg a bódult elmeállapotot.
Hilary Swank
Hogy hölgyekről is szót ejtsünk, a kétszeres Oscar-díjas Hilary Swank az abszolút befutó. A fiúk nem sírnak forgatása előtt egy hónapig férfinek öltözve, férfiként élt, még a szomszédjai is azt hitték, hogy egy rokona költözött be hozzá. A szereplőválogatáson pedig hazudott az életkorát illetően, amit azzal indokolt, hogy a karakter is így tett volna.
A Millió dolláros bébi kedvéért 10 kiló izmot szedett magára. Azonban a bokszedzéseken elkapott egy súlyos staphylococcus fertőzést, amelyet eltitkolt a stáb elől – az indok szintén ugyanaz volt, miszerint a figura is ekképp viselkedett volna. Ezzel a betegséggel három hetet kellett volna kórházban töltenie, helyette egy hét szabadságot kért kimerültségre hivatkozva, majd újult erővel tért vissza a forgatásra.
Natalie Portman
Az amúgy is sovány színésznő 10 kilótól szabadult A fekete hattyú törékeny balett-táncosa megformálásához. A szerep miatt egy éven keresztül, naponta járt tánctanárhoz, és habár a forgatás során kapott dublőrt is, a legtöbb jelenetben őt láthatjuk balettozni.
Rooney Mara
A színésznőnek A tetovált lány forgatása előtt még a füle sem volt kilőve, azonban Lisbeth Salander karaktere miatt a fülébe, szemöldökébe, az orrába, a szájába és a mellbimbójába is piercingeket rakatott, összesen 12 darabot, amelyeket végig magán tartott a felvételek során.
Ha tetszett a cikk, érdemes ezt is végigböngészni: