Kultúra minden mennyiségben

KultúrSokk

KultúrSokk

Michelangelo, a reneszánsz polihisztor

2018. június 14. - Péntek Tünde

Csaknem négy és fél évszázada hunyt el Michelangelo, aki nemcsak a világ talán legismertebb szobrát alkotta meg, hanem nagyszerű festő, építész és lírikus is volt.

Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni 1475. március 6-án született Caprese-ben. Szülei elszegényedett nemesemberek voltak.  Szoptatós dajkához adták, ahol kőbányák voltak a közelben. Dajkájának apja kőfaragó volt, Michelangelo ezért később gyakran mondta, hogy az anyatejjel szívta magába a kalapács és véső használatát. Amikor a család Firenzébe költözött, a 13 éves Michelangelo jelentkezett Domenico Ghirlandaio festő műhelyébe. Hamarosan átment a Medici-kertben munkálkodó Bertoldo szobrászhoz, aki Lorenzo de’ Medici antik szoborgyűjteményének őreként dolgozott. Itt a gyűjtemény gazdája felfigyelt a tehetséges fiúra, és magához hívatta az apját, hogy a gyerekért cserébe, állást kínáljon neki. Miután az apát a vámházban alkalmazták, Michelangelo beköltözött a Mediciek palotájába, ahol szinte családtagként bántak vele.

1_28.jpg

Itt készült egyik munkája egy római bíboros birtokába került, aki Rómába hívatta, ahol 1498-1499-ben elkészítette a Pietà márványcsoportját. A mű Máriát ábrázolja karján a halott Krisztussal, ez jól illusztrálja Michelangelo esztétikai felfogását: Máriát és Krisztust fiatalnak mutatja, mert a lélek szépsége a test szépségében nyilatkozik meg. A szobor külső megmunkálása olyan tökéletes, hogy a márvány szinte áttetszőnek látszik. 1972. május 21-én egy zavart elméjű ausztrál geológus, a magyar származású László Tóth kalapáccsal támadt a szoborra. Néhány csapással letörte Mária bal kezét, valamint az orra és az egyik szemhéja egy darabját. Valószínűleg az őrült ámokfutó turistát is megbabonázta a szobor csodája, mivel több kárt képtelen volt tenni benne. A szobrot a helyreállítása óta törhetetlen üvegfal védi.

2_23.jpg

„A legjobb művész sem tud olyan eszmét,/ mit fölöslegével nem rejt a kő/ magába; s csak az elmét követő /kéz bonthatja ki burkából a testét.” – vallotta Michelangelo. Firenzébe visszatérve egy elfaragott, félig tönkretett márványtömbből kellett szobrot készítenie. Így született 1501 és 1504 között a Dávid, a reneszánsz művészet egyik legismertebb alkotása, amelyet a kortársak il Gigante („az óriás”) néven becéztek, több mint 4 méteres magassága miatt. A művészettörténetben páratlan esemény, hogy a műfaj legnagyobb alakjai egy időben egy városban éljenek. Firenzében ez mégis bekövetkezett: Michelangelo mellett 1500-ban Leonardo da Vinci, 1504-ben pedig Raffaello is letelepedett a városban. A gyanakvó természetű Michelangelo egyiküket sem kedvelte; számára mindketten a nagyvilági, optimista életfelfogás képviselői voltak a siralom völgyében.3_19.jpg

Michelangelo-t 1505-ben Rómába hívták, hogy tervezze meg II. Gyula pápa síremlékét. Amikor ez mégsem valósult meg, a pápa a Sixtus-kápolna mennyezetének kifestésével bízta meg. Ez a munka 1508-tól 1512-ig tartott. Szinte egyedül festette meg négy év alatt a világ legnagyobb mennyezetképét, mely a legnagyobb dicsőséget szerezte neki a kortársak szemében. A hagyomány szerint senkit nem engedett be a kápolnába, amíg a munka tartott, maga a pápa is csak titokban nézhette meg a készülő művet. 1517 és 1534 között Michelangelo megszakította római tartózkodását, hogy Firenzében a Mediciek sírkápolnáján dolgozzék, majd 1547-ben átvette a Szent-Péter-bazilika építésének irányítását: a kupolát az ő tervei szerint készítették el.

4_19.jpg

Michelangelo különc volt kortársai szemében, magánéletéről keveset tudni. Annyi bizonyos, hogy több férfiszerelme volt, nem titkolta saját nem iránti vonzódását. Hangsúlyozta szerelmi érzéseinek platóni tanításnak megfelelő szellemi vonatkozását: a testi szerelmet legyőzendő, elfojtandó vágynak tekintette, és igyekezett áthelyezni szellemi síkra. Ez belső vívódáshoz, keserűséghez, feszültséghez vezetett, és ami műveiben is kifejeződik. Michelangelo nem ismeri az örömöt, a mosoly derűjét - ilyen érzelmeket sohasem ábrázolt. Alakjai tehernek érzik az életet. Nem lázadnak ellene, de örömöt sem találnak benne: vannak, mert sorsuk létre ítélte őket.

5_11.jpg

Bár önmagát mindig szobrásznak tartotta, nemcsak a szobrászatban, hanem a festészetben, az építészetben és a lírában is maradandót és jelentőset alkotott. A szobrászatot érezte igazi hivatásának, feladatának: kibontani az anyagba zárt ideát, megszabadítani az anyagban rejlő alakot a fölöslegtől, és ezáltal megteremteni az élőt. Sohasem vázolt hosszas előkészítő tervet a szobraihoz: amit alkotni akart, szinte kész alakot öltött elméjében, mielőtt még keze munkához fogott volna. A szellemében megszületett szoborról egészen kicsiny méretű mintát készített viaszból, azután a márványtömbből faragta ki művét, segédminta vagy élő modell igénybevétele nélkül.

Látszólag nem sokra becsülte verseit, de a fáradhatatlan javítás, csiszolgatás arra vall, hogy inkább csak elégedetlen volt velük, mint annyi mással élete folyamán. Van verse, mely nyolc formában is fennmaradt. „Aludni jó, és kőből lenni még jobb,'/ míg szégyen s gyalázat úr a világon./ Mily szerencse: se éreznem, se látnom!/ Ne kelts föl hát, s ó! csendesen beszélj ott.” – írta a szobrász Giuliano de’ Medici síremlékére. Michelangelo 89 éves korában, 1564. február 18-án hunyt el Rómában.

A cikk eredeti megjelenése: 2010. 02. 18. www.nembulvar.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://expertin.blog.hu/api/trackback/id/tr5714031998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása