Az Egyesült Államokban csak a tévében sugárzott életrajzi dráma igazi botrányfilm, amely bepillantást enged az amerikai szórakoztatóipar kulisszái mögé, és egy nem mindennapi affért mutat be (Michael Douglas és Matt Damon interpretálásában).
A Túl a csillogáson cím valószínűsíthetően a Túl a barátságon-ra hajaz, mivel mindkét film két férfi szerelmét mutatja be. Viszont az is igaz, hogy az eredeti címet (Behind the Candelabra – A gyertyatartó mögött) sem torzítja annyira: arra utal, hogy a főszereplő zongorista mindig gyertyákkal vette körül magát a színpadon, a film pedig a magánéletéről szól. Mindenesetre a film készítőinek nem állt szándékában párhuzamot vonni a Túl a barátságon-nal, (annak eredeti címe Brokeback Mountain), aki látta mindkettőt, tudhatja, hogy mind hangulatában, mind mondandójában ég és föld a különbség köztük.
A Túl a csillogáson Lee Liberace nevű zongoristáról szól, aki az ötvenes évektől Amerika egyik legjobban fizetett és legnépszerűbb sztárja volt. Hazánkban jóformán ismeretlen – viszont ez közel sem jelenti azt, hogy nem érti meg a magyar néző a filmet előismeretek nélkül. Ráadásul a történetbe egy olyan személyen keresztül kapcsolódhatunk be, aki éppen akkor találkozik először Liberace-val (Michael Douglas), így tényleg nem szükség korábbról ismernünk a munkásságát. Az akkor már nagymenő sztár és a fiatal, szegény sofőr (Matt Damon) között szerelmi viszony szövődik, amely mindkettejük életét megváltoztatja. Egyrészt láthatjuk, hogy a színpadi csillogásért mi mindenre képes egy sztár, másrészt szemtanúi lehetünk, hogyan hat mindez egy egyszerű emberre. A film érdekessége, hogy Scott Thorson könyvén alapul (akit a filmben Matt Damon játszik), így igazából csak az egyik oldalról ismerjük meg kapcsolatukat.
Állítólag azért nem vállalta be egyik amerikai filmforgalmazó vállalat sem, hogy moziba viszi a Túl a csillogáson-t, mert még az Egyesült Államoknak is túlságosan „melegnek” bizonyult a film. Európának már nem. Valójában a filmben ötvöződik minden olyan meleg-sztereotípia, amely nem feltétlenül jellemző a hétköznapokban: láthatunk csillogó és feltűnő ruhákat, erőteljes sminket, festett hajat vagy parókát, affektálást hallhatunk, plasztikai műtétekbe nyerhetünk bepillantást. Valószínűleg az európai néző rájön, hogy a film lényege nem a túláradó melegségben rejlik, hanem abban, hogy a sztárság mennyire eltorzíthat egy embert, hogy a csillogás csak egy látszatvilág és semmi köze a valósághoz.
Mivel az HBO forgalmazza a filmet eredendően, így csak tévéfilm kategóriában indulhat a díjkiosztókon. A tévés Oscarnak nevezett Emmy-díj gálán a Túl a csillogáson nem kevesebb, mint 11 díjat zsebelt be: köztük legjobb látványtervezés, kosztüm, smink, frizura, zene, rendezés, főszerep. Illetve a Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálma jelölést hozott az Oscar-díjas Steven Soderbergh rendezőnek. (Akinek állítólag ez az utolsó filmje és visszavonul. Eddigi legismertebb rendezései: Szex, hazugság, video, Erin Brockovich – Zűrös természet, Traffic, Ocean’s Eleven/Twelve/Thirteen, Mellékhatások, Magic Mike, Solaris, Mint a kámfor). Michael Douglas alakítása felejthetetlen ebben a filmben, a kritikusok szerint ilyenért Oscar-díjat szoktak adni – ha nem tévéfilm lenne. Akármennyire is köti le a néző figyelmét a film tartalma, az biztos, hogy Douglast öröm nézni, mennyire élvezi ezt a karaktert játszani. Matt Damon játéka is érdekes lenne, de kicsit elhalványul Douglas mellett. Mindenesetre nagyszerű és emlékezetes párost alakítanak, valószínűleg sokáig fognak még róluk beszélni.
A Túl a csillogáson legerősebb része az utolsó tíz perc, amikor szemtanúi lehetünk, mivé is lett a nagy sztár, aki most AIDS-ben haldoklik. Halhatunk egy monológot is, amely Liberace ars-poeticája: „Álmodni a lehetetlent. Jobb lenni, mint ami vagy. Próbálkozni végtelenül elcsigázottan. Hogy elérjük az elérhetetlent. Ez az én utam: követni a csillagokat. Nem számít mennyire reménytelen. Nem számít, milyen messze van. Hogy adhassak, amikor már nincs mit. Hogy halálom után a becsület és az igazság tovább élhessen. És tudom, ha egyedül is maradok dicső utamon, a szívem nyugalomra lel, ha eljön a pihenés ideje.”
Túl a csillogáson (Behind the Candelabra, 2013)
amerikai életrajzi dráma, 118 perc
Főszereplők: Michael Douglas, Matt Damon
Rendező: Steven Soderbergh
Forgalmazó: Budapest Film
A cikk eredeti megjelenése: 2013. 11. 07. www.nembulvar.hu