Az új-zélandi független filmesként kezdő Taika Waititi a Thor: Ragnarök rendezése után végleg betört Hollywoodba, és a belé vetett bizalmat azzal hálálta meg, hogy egyből elővette az egyik legsúlyosabb történelmi traumát, hogy leöntse azt a rá jellemző játékos humorral. A sztorit felvázolva mindenki számára érthetővé válik, hogy miért gondolják sokan a direktor alapötletét túlzásnak és provokatívnak.
Taika Waititi legújabb filmjének főhőse a 10 éves Jojo, aki mindent tud a zsidókról: hogy szarvuk és kígyónyelvük van, továbbá képesek megtámadni az ember elméjét. Képzeletbeli barátja maga Adolf Hitler és a kisfiú alig várja, hogy a Hitlerjugend tagjaként egyszer majd ő is elfoghasson egyet az árják legnagyobb ellenségéből, majd a legfőbb vezér személyi testőrévé váljon. Azonban egy baleset keresztül húzza számításait, és miközben otthon lábadozik, rettenetes felfedezést tesz: az anyja egy hús-vér zsidó lányt rejteget a falak mögött. A saját családja veszélyeztetése miatt nem adhatja fel a titkos lakót, így kénytelen őt jobban megismerni, ami egyre keményebb próbák elé állítja a náci jelszavakra épülő világképét.
Merész vállalkozás a II. világháborút humorosan feldolgozni és örök érvényű kérdés, hogy szabad-e viccelni Hitlerrel és a német fasizmussal. Charlie Chaplin erre már 1940-ben igennel felelt A diktátorral, és számtalan filmes követte a példáját, A producereket rendező Mel Brookstól kezdve az Iron Sky-filmek alkotógárdájáig – vagy gondoljunk csak Az élet szép-re. A téma érzékenysége miatt sokan tartják ízléstelennek az ilyenféle poénokat, de a náci szatírák kiválóan alkalmasak arra, hogy megfosszák erejüktől a történelmi rémalakokat. A humornak pedig csak egyetlen szabálya van: mindig felfelé kell ütni. Ezt Waititi is nagyon jól tudja, és élvezettel neveti ki a nácizmust, de az elszenvedőihez végtelen empátiával viszonyul.
Persze mindezt alapos előkészületek előzték meg, mivel már tíz évvel ezelőtt megfogant Waititi fejében, hogy adaptálni kellene Christine Leunens Cellába zárva című regényét. Mire eljutott odáig, hogy a Fox Searchlight égisze alatt elkészítette a filmváltozatot, lényegében csak a könyv legalapvetőbb történeti elemeit tartotta meg, és teljes egészében a saját jellegzetes stílusára formálta az alapanyagot - kezdve azzal, hogy vígjátékot csinált az eredetileg meglehetősen sötét sztoriból. A hangnemváltás pedig bevált. Egyszerre képes kifigurázni bármit, ugyanakkor kellő drámaisággal kezeli az eseményeket, ahol szükséges – és tökéletes arányérzékkel vált a kínos és komoly pillanatok között.
A rendező több alkalommal is bizonyította már, hogy remekül ért a gyerekek nyelvén. Korábbi munkáinak főszereplői (úgymint a Boy vagy a Vademberek hajszája) is olyan kisfiúk voltak, akik önmagukat keresték, illetve a saját helyüket a világban. Jelen alkotás hőse nem különbözik tőlük, a változást pedig a zsidó lány megismerése hozhatja el életében. Kikövetkeztethető a konklúzió a valószerűtlen párosról, akik megkedvelik egymást, de a filmet nem lehet ilyen szimplán beskatulyázni.
Waititi ezzel a morbid, szatirikus ötletével teremt egy sajátos, a feje tetejére állított, alapvetően nagyon vicces világot, és végig következetesen meg is marad benne. Mindent úgy ábrázol, ahogyan azt egy kisgyerek látja. És számára a Hitlerjugend tábora alapvetően nem tér el egy zsákbanfutós-szaladgálós gyerekzsúrtól, az ország idealizált, rajongott vezetője nyilván egy nagyon kedves bácsi, aki mindent tud, ha egyszer annyira nagyra tartják, a gránátok dobálása pedig olyan lehetőség, mint biciklizés egy menő bringával. Waititi szakít azzal a hagyománnyal, hogy a tragikus eseményeket legalább egy kicsit tragikusan kellene ábrázolni, és tulajdonképpen épp ezzel világít rá a dolog hátborzongató mivoltára: arra, hogy mit fogad el természetesnek, izgalmasnak és jópofának egy a világról alkotott saját tudással még nem rendelkező gyerek. Azt, amiben felnő, és ha nácik között nő fel, akkor mesekönyv helyett marad a zsidógyalázó kifestő.
Ez a morbid gátlástalanság lesz az, ami új irányt, meghökkentő és magával ragadó hangvételt tud adni a filmnek: a sok vicceskedés után hirtelen tragikus irányt vesz a történet – és ez nagyon jót tesz neki, akárcsak az a visszafogottság és elegancia, ahogyan Waititi ezt a fordulatot ábrázolja. Mindez ad egy kis mélységet a filmnek, mivel előtte nagyrészt arról van szó, hogy a náci kisfiú szépen lassan rájön, hogy egyrészt a padláson lakó zsidó lány is érző ember, másrészt, hogy emiatt ő nem lehet a patás ördög, harmadrészt pedig, hogy a nácizmus talán mégsem olyan jó dolog.
A megvalósítás pedig kifogástalan. Az operatőri munkától kezdve a színészekig minden egyensúlyban van. Scarlett Johansson szokás szerint remekel, a veteránt és kiképzőtisztet alakító Oscar-díjas Sam Rockwell ezúttal is felejthetetlenné varázsolja a karaktert, a zsidó lány szerepében Thomasin McKenzie szépségével és kedves kisugárzásával beragyogja a vásznat, Roman Griffin Davis pedig tökéletesen hozza a belső vívódásokkal teli kisfiút. És nem utolsó sorban a félig maori, félig zsidó származású rendező alakítja Adolf Hitlert, és szabályosan lubickol a tíz éves gyermek fejéből kipattant diktátor karakterében. Arra a kérdésre, hogy miért vállalta el a szerepet, többféle választ adott Waititi: egyrészt nem talált senkit, aki eljátszotta volna, másrészt véleménye szerint, ha egy képzett színész alakította volna Hitlert, aki tényleg ért is a színészkedéshez, az más irányba terelte volna a filmet. És még azzal is poénkodott egy talk show-ban, hogy igazából teljesen irreleváns, hogy ő maga formálja meg Hitlert, hiszen túlságosan jóképű hozzá.
Taika Waititi filmjét nem kevesebb mint hat Oscar-díjra jelölték és a legjobb adaptált forgatókönyvért járó szobrocskát Waititi meg is kapta. A rendező újfent megmutatta, hogy a hibbantság képes együtt létezni a fajsúlyos tartalommal, noha talán nem mindenki számára befogadható ez a hangvétel. De érdemes meglátni, hogy a polgárpukkasztó történet mögött egy megható és giccsmentes szatíra rejtőzik, amely arról szól, hogy a szeretet legyőzi a gyűlöletet. Waititi azt próbálja ezáltal közvetíteni a világnak, hogy figyeljünk oda egymásra, és azzal, hogy mindezt egy gyermek szemszögén keresztül mutatja be, jelzi: a gyűlölet nem velünk született, hanem belénk nevelt viselkedésforma.
Jojo Nyuszi (Jojo Rabbit, 2019)
német-amerikai háborús film, 108 perc
Rendező: Taika Waititi
Főszereplők: Roman Griffin Davis, Taika Waititi, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Sam Rockwell, Rebel Wilson