Szinte napra pontosan 180 éve adták át a világ első vasútvonalát, amely Liverpool és Manchester között helyezkedett el. Azonban ugyanekkor történt az első emberéletet követelő vasúti szerencsétlenség is.
1830. szeptember 15-én a Liverpool-Manchester vonal megnyitásával Nagy-Britanniában - és a világban - megkezdődött a vasút kora. Először vált lehetővé, hogy a sínhez kötött teher- és személyforgalomban lemondjanak azoknak a várakozó gőzmozdonyoknak a segítségéről, amelyekre az eddig vasútvonalakon az emelkedők legyőzése érdekében szükség volt. A mozdonyokat George Stephenson tervei alapján gyártották. Stephenson Rocket nevű lokomotívja nyerte a Liverpool-Manchester Vasúttársaság által 1829 októberében kiírt versenyt. Ezt a mozdonyt a tervező egy újonnan szerkesztett csöves kazánnal és tűzszekrénnyel építette ki, ami nagyobb tűzfelületének köszönhetően folyamatosabb teljesítményt biztosított. Bár Stephenson korábbi mozdonyával a Stockton-Darlington szakaszon már 1825-ben megnyílt a forgalom egyelőre még szükség volt az emelkedő legyőzését szolgáló várakozó hajtóművekre.
„A vasúti utazás veszélyeit számos külföldön történt esetből már ismerhették az első magyar vasutasok és az utazóközönség” - meséli Lovas Gyula soproni vasúttörténész – „1830. szeptember 15-én nagy ünnepséggel nyitották meg a Liverpool-Manchester közötti vasútvonalat, amelyre meghívták Esterházy Pál főherceget is. Ékesen feldíszített "különvonaton" vitték végig az előkelő, meghívott vendégsereget a vonalon. A különvonat az egyik állomáson megállott és a vendégek leszálltak a kocsikról. Amíg az utasok a szerelvényben gyönyörködtek, nem figyeltek arra, hogy a szomszédos vágányon egy mozdony közeleg és a nézelődők felé rohan. Esterházyt, ki szikár ember volt, felrántották a szerelvényre, neki nem történt baja, de az egyik vendéget halálra gázolta a mozdony. Valószínűleg a főherceg volt az első magyar, aki részese volt egy vasúti balesetnek.”
A vonatszerencsétlenségben életét vesztett vendégről annyit tudni, hogy William Huskisson angol politikus, alsóházi képviselő, egykori pénzügyminiszter és hadügyminiszter volt. Díszvendégként részt vett a Liverpool-Manchester vasútvonal megnyitásán (ugyanabban a vasúti kocsiban utazott, mint a miniszterelnök, Wellington herceg; a kocsit húzó mozdonyt maga George Stephenson vezette). Amikor a vonat megállt egy közbeeső állomáson, hogy utasai megtekinthessék a mozdonyok felvonulását, Huskisson kiszállt és az egyik lokomotív elgázolta (túlságosan közel ment el hozzá és a politikus beesett alá). Egy különvonattal (amelyet Stephenson vezetett) azonnal kórházba szállították, de nem sokkal később meghalt.
A cikk eredeti megjelenése: 2010. 09. 15. www.nembulvar.hu