Kultúra minden mennyiségben

KultúrSokk

KultúrSokk

Hátborzongatás a köbön

2019. július 22. - Péntek Tünde

A krimiket, thrillereket és vérfagyasztó történeteket nem mindenki kedveli, aki viszont rájuk kattant, egy idő után nehezen talál már olyat, ami nagyon meglepné. A következőben 5 olyan könyvről lesz szó, amelyeket valóban érdemes elolvasni, ha valami nagyon jó gyilkosságos, nyomozós vagy horrorisztikus sztorira vágyunk. Többféle műfaj került az összeállításba, de ami közös bennük, hogy abszolút izgalmasak és letehetetlenek.

screen-2.jpg

Guillaume Musso: Central Park

A történet két főhőse Alice, a fiatal párizsi rendőrnő és Gabriel, az amerikai jazz-zongorista, akik egymáshoz bilincselve ébrednek egy padon a Central Parkban. Nem ismerik egymást, és arra sem emlékeznek, hogy valaha találkoztak volna. Alice előző este barátnőivel a Champs-Élysées-n bulizott, Gabriel pedig egy dublini klubban zongorázott.  Lehetetlen? És mégis… Az első döbbenetet megannyi kérdés követi. Hogy kerültek ilyen veszélyes helyzetbe? Honnan származik a vérfolt Alice ingén? Miért hiányzik egy töltény a fegyveréből? Miközben főhőseink New York utcáin rohangálnak, Alice múltja is megelevenedik, még izgalmasabbá téve a történetet – és persze egy idő után egyértelművé válik, hogy szorosan kapcsolódik a jelenhez is.

00_18.jpg

Musso regénye egy olyan kalandokban bővelkedő krimi, amit nem igazán lehetne más, a műfajban íródott könyvhöz hasonlítani. A francia szerző látásmódja rendkívül egyedi, igen élénk fantáziával színezi minden egyes történetét.  A Central Park is tele van jól felépített és időzített fordulatokkal, és habár a kezdet kezdetén lehetetlen szituációnak tűnik, amelybe belecsöppentek főhőseink, a sok-sok izgalom után, a könyv végére minden kitisztul és egyértelművé válik. Az pedig garantált, hogy a végső csavart és a megoldást egyetlen olvasó se fogja előre kitalálni.

01_15.jpg

Patricia Gibney: A hiányzók

Mikor a helyi katedrálisban egy nő holttestét találják, majd néhány órával később egy férfiét, amint a saját udvarának fájáról lóg, Lottie Parker nyomozót hívják az ügyhöz. Mindkét áldozat combján elmosódott, de határozottan hasonló tetoválást találnak. Nyilvánvaló, hogy a két áldozat közt van kapcsolat. De mi? A nyomok a Szent Angélába, egy régi gyermekotthonba vezetnek, mely intézethez Lottie múltja is kapcsolódik. Az eset hirtelen személyessé válik… Úgy tűnik, hogy a gyilkosságok egy több évtizedes, megfejtetlen bűntényhez kapcsolódnak.

02_17.jpg

Patricia Gibney hazájába, Írországba kalauzolja az olvasót, s habár az általa megrajzol közép-ír városka, Ragmullin kitalált hely, a történet mégis teljesen valóságosnak tűnik. A történet a szerzőnő származásához méltón tele van katolikus bűntudattal, az írek ellentmondásos kapcsolata az egyházzal bőven ad ihletet és mélységet még egy kriminek is. A közel 600 oldalas regény rendkívül lendületesen van megírva, sok rövid fejezettel. Igaz, hogy lehetett volna még feszíteni a tempón és kihagyni pár jelenetet, de valójában nem volt túlírt a könyv. Ha pedig azt hozzátesszük, hogy a szerző első regényéről van szó, kifejezetten biztató. A Lottie Parker sorozat következő részei, Az elrabolt lányok és Az elveszett gyermek címen már kaphatók.

03_16.jpg

Josh Malerman: Madarak a dobozban

Valami rémisztő dolog garázdálkodik odakint, amire nem szabad ránézni. Egyetlen pillantás elég ahhoz, hogy az ember őrült, kegyetlen gyilkossá váljon. Senki sem tudja, mi az, és honnan jött. A szörnyűséges hírek egyre gyakoribbá válnak. Majd a tévé elsötétül, a rádió elhallgat, és az internet is összeomlik. A telefonok elnémulnak. Az ablakon pedig nem lehet kinézni többé. Mára csak maréknyi túlélő maradt, köztük Malorie két gyermekével. Egyetlen esélyük, hogy elmenekülnek egy másik helyre, ahol talán biztonságban lehetnek. De az előttük álló út elrettentő: harminc kilométer a folyón, egy evezős csónakban bekötött szemmel! Csak Malorie találékonyságára és a gyerekek éles hallására támaszkodhatnak. Egyetlen rossz döntés is végzetessé válhat. És valami követi őket. De vajon ember, állat vagy szörnyeteg?

04_15.jpg

A legszörnyűbb rémképeket mindig a saját félelmünknek köszönhetjük - a szemtelenül fiatal Josh Malerman is erre alapozta első regényét, amely egy letehetetlen, rémisztő és lebilincselő panoráma egy sarkaiból kifordult világról. Nem túlzás azt állítani, hogy az elmúlt évek egyik legütősebb rémregénye lett, annyira újszerű, minőségi és olvasmányos. A Madarak a dobozban szinte azonnal igazi szenzáció lett, a megjelenése utáni évben már több mint 15 országban eladták a kiadási jogait, illetve a filmjogok is egyből elkeltek, és az elkészült film is óriási sikert aratott Sandra Bullock főszereplésével.

05_12.jpg

Liz Nugent: Mit tettél, Oliver?

Alice és Oliver Ryan látszólag csodás házasságban él. A férj díjnyertes gyerekkönyveket ír, a feleség tüneményes rajzokat készít hozzájuk. Úgy tűnik, bármibe fognak, pillanat alatt sikerre viszik. Aztán egy este Oliver annyira megveri Alice-t, hogy a nő kómába esik. Vajon miért kellett őt elhallgattatni? Hamar kiderül, hogy Olivernek jóval több a rejtegetnivalója, mint azt a felesége, az üresfejű szeretője vagy a hajdani egyetemi barátja valaha feltételezte volna róla. És mi a szerepe ebben az évtizedes, tökéletes hazugságban az elegáns francia Véronique-nak? Mert tény, hogy Alice és Oliver fiatalkorukban nála nyaraltak az udvarházban – de történt ott más is? Oliver valójában nem más, mint egy óriási manipulátor, egy jóképű pszichopata.

06_12.jpg

Liz Nugent műve nem is igazán thriller, inkább egy tragédia, egy nagyon jól megírt karakterregény, több szereplő szemszögéből elmesélve a történetet. Különös módon Oliver nem unszimpatikus, mivel a szerző érzékletesen bemutatja, hogy nem született szörnyeteg, hanem mások tették azzá. Nem mellesleg pedig mindenki hoz rossz döntéseket, de csak kevésnek van ennyire szörnyű következménye. A regény pörgős stílusa rendkívül könnyedén ragadja magával az olvasót és gördíti az utolsó oldal felé - akárcsak a szerző másik sikerkönyvének, a „Mindig is éjjel lesz” esetében. Könnyed szórakozást nyújtó kis kötet, a műfaj kedvelői számára igazi csemege.

07_12.jpg

Camilla Läckberg: Az idomár

Egy fagyos januári napon egy súlyosan sérült, mezítelen lány botorkál ki az erdőből Fjällbacka határában. Az arra haladó autó a csúszós úton már nem tud megállni, és elgázolja. Az áldozatnak négy hónapja veszett nyoma, amikor hazafelé tartott a lovasiskolából. Sérülései alapján borzalmas kínokat kellett kiállnia, és félő, hogy más fiatal lányok is hasonló sorsra jutottak. Családon belüli erőszak, a nők megalázása, feltűnően béna rendőrök, egy több évtizedes gyilkosság és négy, napjainkban eltűnt lány sorsa kapcsolódik össze a regényben.

08.jpeg

A svéd krimikirálynő, Camilla Läckberg magyar nyelven megjelent 10 regénye sorában Az idomár a kilencedik. Habár minden könyvben azonos a helyszín és a két főszereplő, Patrik és Erica  története is részről részre folytatódik, de valójában a regény bűntényei nem igénylik az előzmények ismeretét, önállóan is értelmezhetők. Az idomár a sorozat talán legdurvább része, rendkívül sötét, kegyetlen, brutális, hátborzongató, mindazonáltal hihetetlenül izgalmas és fordulatos. Pont olyan, amilyennek egy kiváló skandináv kriminek lennie kell: rossz idő, svéd kisváros, borzalmas gyilkosságok, sötét múlt, nőgyűlölet, szadizmus, pszichopaták – sok kávé és fahéjas csiga. Az ilyen apróbb dolgok, mint alkoholizmus, zsarolás, vallási fanatizmus vagy egyszerűen csak széthulló családok, már meg se kottyannak senkinek.  Igazán beteg történet.

09_11.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://expertin.blog.hu/api/trackback/id/tr5114972652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása