A világ legismertebb szerelmi története, amely meghódította a mozi rajongókat, az olvasóközönséget és most a zenés színházak nézőközönségét vette célba. Nézzük csak, hogy elevenedik meg Rhett Butler és Scarlett O’Hara története az Operettszínházban!
A Budapesti Operettszínház legsikeresebb és legnépszerűbb darabja a Rómeó és Júlia című musical, amely tíz éve van már repertoáron és ezalatt nagyjából fél millió ember nézte meg a több, mint ötszáz előadás valamelyikén a musicalt. A siker receptje a következő: végy egy örökzöld szerelmi történetet, de azért legyen benne dráma, akció és sok-sok érzelem, majd mindehhez írj fülbemászó slágereket és már csak a színészek hiányoznak. Gérard Presgurvic, francia zeneszerző musicalje igazi világsiker lett rövid időn belül. Ezután készítette el az Elfújta a szél musical verzióját, amelynek előzménye Margaret Mitchell Pulitzer-díjas regénye és az 1939-ben bemutatott 10 Oscar-díjas film. Az Elfújta a szél musical változata december végén került a Budapesti Operettszínházba.
Miről is szól az Elfújta a szél? „Scarlett O'Hara története 1861-ben kezdődik, amikor egy tizenhat éves lány gondtalan, csupán szerelmi bonyodalmaktól terhes életébe hirtelen belép az amerikai polgárháború Észak és Dél között, ami mindent megváltoztat körülötte. Mérhetetlen szegénység tör ki, így Scarlettnek napról napra harcot kell vívnia a családi birtok, Tara megőrzéséért, és a megélhetésért. Pusztulás, születés és halál kíséri végig életét. Dacból kötött házasságai rendre véget érnek, szerelmi kudarcai árán azonban végül mégis megadatik számára az újrakezdés lehetősége.” – olvasható az Operettszínház honlapján.
"Nagyon mély és emberi, magánéleti válságpillanatok keverednek benne egy össztársadalmi méretű háborús konfliktussal... Igazi zenés színház színpadára való téma, még akkor is, ha nem csak szórakoztató, de mindenképpen a szinte szélsőséges érzelmi kitörésekről, valódi "határszituációkról" mesél ez a darab. Színházunk alapvető szándéka, hogy értékalapú műveket mutasson be, nagy formátumú klasszikus operetteket, szívünkhöz közel álló budapesti zenés játékokat, valamint komoly irodalmi alkotások alapján, a történelemmel is foglalkozó, katartikus erejű új magyar - esetleg külföldi - musicaleket. Úgy vélem, az Elfújta a szél igen fontos és szép bemutató ezen a palettán" - vallja az előadásról Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház igazgatója.
A musical alkotói nem tagadják, nagy kihívás volt életre kelteni Scarlett történetét. Az írónő jogait képviselő Margaret Mitchell Alapítvány külön engedélyjogot adott a francia musicalre, a magyarországi csapat felhatalmazást kapott, hogy saját felfogásban állítsa színpadra a művet. Az együttműködés sikerének eredménye egy új musical-változat. Miután a Margaret Mitchell Alapítványnál elolvasták a musical Magyarországról javasolt változatát, azt a kikötést tették, hogy színes bőrű színészek játsszák a darabban szereplő afro-amerikai karaktereket. – írja az Operettszínház egyik ismertetője.
„Annak ellenére, hogy a casting végül sikeres volt, be kellett látnunk, hogy az a színes bőrű, kiforrott színész generáció, amely képes maradéktalanul teljesíteni ezeket a zenés-színházi feladatokat, még nem nőtt fel Magyarországon. Mindez arra késztetett minket, hogy alaposan átgondoljuk a darab koncepcióját. Így született egy nagyon izgalmas, egyszerre testvér- és szerelmi harcot és egyben a világgal való küzdelmet bemutató darab, ami jól érzékelteti, hogyan sodorta el az amerikai polgárháború örökre a régi világot." - mondta el Somogyi Szilárd, a darab rendezője.
És mit lát mindebből a közönség? Nem marad el az Operettszínháznál megszokott látványvilág: monumentális díszletek, a színpadi kép helyenként megdöbbentő (igazi ló is szerepel a darabban) és mindenképpen emlékezetes effektekkel tarkított. A polgárháborús jelenetek puskadurrogtatása egyértelműen lefölözi az augusztus 20-i tűzijáték hangerejét. A kosztümök pedig gyönyörűek. A történeten érződnek a fentebb taglalt változtatások: a sanyarú rabszolgasors háttérbe szorul, így nagyobb hangsúly helyeződik a szerelemre, barátságra, testvéri viszonyra, mint az eredeti műben. Ennek eredménye, hogy a darab narrátora Scarlett testvére, Suellen – aki a többi változatban csak egy mellékszereplő. Habár a cselekményben nincs jelentős eltérés, mégis máshová kerültek súlypontok, aminek az az eredménye, hogy egy másmilyen Elfújta a szél született meg, mint amit ismerünk. Ráadásul a zene hasonlít a már ismert Rómeó és Júlia musicalére – talán kevésbé fülbemászóak a dalok és nem hatnak az újdonság erejével.
Azonban a színészek játéka sokat hozzátett, hogy a darab szerethetővé válik. Tulajdonképpen Szabó P. Szilveszter viszi a hátán a darabot, aki Rhett Butlert alakítja és akárhányszor szerepel a színpadon, nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az X-Faktorból ismert Gubik Petrán látszik, hogy Scarlett O’Hara még csak az első szerepe az Operettszínházban és érezhetően ég benne a bizonyítási vágy, amely helyenként a teljesítmény rovására megy, hiszen néha a kevesebb, több. Melanie Hamilton szerepében a szintén X-Faktoros Muri Enikőt láthatjuk, aki kellő alázattal és kifinomultsággal formálja meg karakterét. Azonban igazán emlékezeteset a mellékszerepekben Nádasi Veronika és Serbán Attila nyújt. Előbbi alakítja Suellent és igazi öröm hallani, amikor kiereszti hangját és az betölti a színházat. Serbán Attila szintén igazán szuggesztív figurája a darabnak, aki ezelőtt nem tudta, hogy melyik szereplő is Tony Fontaine az Elfújta a szélben, most biztosan megjegyzi.
Minden hibája ellenére, a darab aktualitása megkérdőjelezhetetlen. Az Elfújta a szél utolsó dalából következzen egy részlet: „Oly sok-sok ember él és meghal egy napon, szerelmet nem talál, csak dolgozik vakon. A világ kinevet és te vagy, ki figyel... Fújj, őrjöngő szél! Zúgj, féltékeny szél! Miért nem figyel soha senki se rád? Miért süket a világ? Miért tűnt el minden zöld? Hát miért pusztul a föld?”
A cikk eredeti megjelenése: 2014. 05. 10. www.nembulvar.hu