Kultúra minden mennyiségben

KultúrSokk

KultúrSokk

Teóriák a Boeing 747-es járatáról

2018. május 22. - Péntek Tünde

Tizennégy éve zuhant az Atlanti-óceánba a Trans World Airlines amerikai légitársaság New Yorkból Párizsba tartó Boeing 747-es repülőgépe. Mind a 230 ember meghalt, aki a fedélzetén tartózkodott. A katasztrófával kapcsolatban számtalan teória látott napvilágot.

1996. július 17-én este nyolc óra után pár perccel a new yorki JFK nemzetközi repülőtér kifutójáról felszállt egy Boeing 747-es, fedélzetén 212 utassal és a 18 fős legénységgel. Az amerikaiTrans World Airlines légitársasághoz tartozó gép végcélja Róma lett volna, párizsi köztes megállással. Ennek ismeretében az utasok állampolgárság szerinti megoszlása logikus: 125 amerikai, 42 francia, 8 olasz, 7 brit, 6 dán, egy pár belga, ír, német… Talán csak a kilenc, algériai útlevéllel utazó lógott ki a sorból. Helyi idő szerint 20.31-kor (amikor a járat körülbelül négyezer méter magasságban repült kelet felé, egyre távolodva Long Island délkeleti partjától) a gép eltűnt a JFK repülésirányítóinak monitorairól: mint az utólag kiderült, a Boeing szétrobbant a levegőben, a sötétedő tenger mintegy másfél négyzetkilométeres területen beborítva roncsdarabokkal, testrészekkel, csomagokkal. Túlélő nem volt.

b1_3.jpg

Ilyen esetekben az illetékes szervezetek (az FBI, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal, illetve a szövetségi polgári repülésügyi hatóság) energiát és pénzt nem kímélve elkezdik a vizsgálatot, mivel a biztonságos repülésbe vetett hit elvesztése gyakorlatilag megbéníthatja az USA gazdasági életét. A katasztrófát követő négy hónap alatt a darabokra szakadt gép több mint kilencven százalékát összegyűjtötték a tengerből, és a közeli Calvertonban található haditengerészeti bázis egyik óriási hangárában a gép testét gyakorlatilag visszaépítették, a robbanás okát kutatva.

A nyomozók ellepték a partot, felhívásokat rajzszögeztek ki és szemtanúk után kutattak. Több mint 800 ember jelentkezett, akik szívesen megosztották a robbanással-zuhanással kapcsolatos vizuális és auditív élményeiket a szövetségi ügynökökkel, valamint a helyi rendőrséggel. Közülük mintegy hatvanat rögtön eltanácsoltak, illetve jegyzőkönyvet sem vettek fel az általuk elmondottakról (volt, aki repülő dinoszauruszt látott a gép mellett, de akadt, aki Hitlert vagy magát Jézust vélte integetni látni az égen), de a többieket részletesen kihallgatták. A légiközlekedés kockázatait statisztikai adatokra támaszkodva minimálisnak nevezik; emiatt kap hatalmas nyilvánosságot minden légi katasztrófa, illetve az ilyen balesetek után kevés esetben szoktak túlélők beszámolni arról, hogy mi is történt valójában. Ne csodálkozzunk, ha az összeesküvés-elméletek dúsan tenyésznek minden olyan helyszín közelében, ahol egy-egy repülőgép roncsai hevernek.

b2_3.jpg

A hivatalos verzió szerint a robbanás oka egy triviális rövidzárlat volt, amely a repülőgép központi üzemanyagtartálya mellett futó egyik vezetékben keletkezett. A gyakorlatilag még csordulásig teli tank húsz másodperc múlva belobbant, s egy több méteres lyuk keletkezett a gép 17. - 28. széksorai alatt, majd az akkor már 500 km/órás sebességgel száguldó gép darabjaira hullott. A vizsgálat lefolytatása előtti időkben bombamerénylettől volt hangos a sajtó: a robbanás oka a csomagok között elhelyezett időzített bomba volt, amit Szaddám Huszein emberei juttattak fel a gépre. Egy nappal korábban egy iszlám terrorszervezet levelet juttatott el számos amerikai sajtóterméknek, melyben azt írták: Szaddám 1979. július 16-i hatalomátvételét „egy, Amerika arcára mért, hatalmas és Allahnak tetsző pofonnal” fogják megünnepelni. A harmadik feltételezés szerint gépeltérítés történt: Az utaslistán szereplő kilenc algériai valójában afgán harcos volt, akik egy klasszikus gépeltérítéssel, majd a repülő bombaként történő felhasználásával akarták megünnepelni a tálib erők afganisztáni előrenyomulását. A negyedik változat szerint gondatlanságból elkövetett balesetről lehet szó (egy visszamaradt július 4-i tűzijáték találhatta el a gépet vagy egy félresikerült hadigyakorlat következménye, illetve egy ismeretlen eredetű rakétával találták el a Boeing 747-est.) Emellett felröppent egy olyan találgatás, mely szerint a TWA-800 egy olyan elektromágneses mezőbe ütközött, amely a Long Islanden található Montauk melletti, szupertitkos katonai kísérleteket folytató labor kreálmánya volt, s egyfajta experimentális fegyverként játszadoztak vele. Természetesen nem maradhattak ki azok az elméletek sem, amelyek hangoztatói letennék a nagyesküt, hogy a Boeing egy azonosítatlan, földönkívüli repülő tárggyal ütközött.

b3_2.jpg

A cikk eredeti megjelenése: 2010. 07. 17. www.nembulvar.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://expertin.blog.hu/api/trackback/id/tr6113991962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása